Karıkoca Kavgası #1 – MMORPG Kafası da Nedir?

<span class="fa fa-user"></span>
Ceyda Doğan Karaş
Köşe Yazısı
13.1K
1

Selam okur, ben MMORPG sevmeyen adam. Nasılsın? MMORPG sevmiyorum çünkü WoW için 10 küsür sene harcadım. “Harcadım” dedim bakın, aynı şekilde harcadım demeyeceğim fakat aşırı derecede hayatımda önemli yer işgal eden Diablo 2’yi ise 12 yıl oynadım. Neden birine harcadım dedim ötekine demedim onu konuşalım hepsinden önce isterseniz.

Bir evrime şahit olduk aslında, oyunlarda adım adım nasıl “memur kafası” yakalanır adımını gördük. Yapacakları şeyler bitti mesela. MMO tabanında müthiş çıkışlar da yakalandı. Ultima Online’ın izinden Albion Online olayı devam ettirecek yakında. Matrix Online vardı, hiç oynayamadığım lakin aşırı derecede merak ettiğim. EVE Online, Asheron’s Call, Everquest vb. tüm MMO tabanlı oyunların evrimi RPG öğeleri ile süslenmesiyle varabileceği nihai noktaya varıyordu aslında. Doğu yapımı MMORPG (Hack’N Slash’tan hallice) grind mantığına ölümüne bağlı oyunların ötesine geçememeye başladığında oyun sektörü, işler o noktada biraz kilitlendi.

Bu yapıyı bozacak oyunlar sektöre yön de verecekti. Bu adım bana soracak olursanız Wargaming firmasından geldi. Marjinal bir yaklaşımla “Ateş eden” MMO yapma fikrine kapıldıkları ilk andan itibaren müthiş bir çizgi yakaladılar. “Tanklı, gemili, uçaklı MMO mu olurmuş lan?” lafı hem şaşkınlık, hem tepki hem de tebrik anlamı taşıyor benim için. Cidden o açık alan olayını o kadar iyi birleştirdiler ki, ilerleyen süreçte tüm oyunların da birbirleri ile birleşeceğini fısıldıyorlardı bi ara ki onu da War Thunder mevzusunda rakip firması Gaijin ortaya koydu 😀

Konu aslında bu kadar basit, oyun kültürünün evriminde MMORPG’lerin (doğal olarak da MMO’ların) yeri ne durumdaydı? Geçmişte Ubisoft kanadından da Blizzard’a taş atılmıştı “Olm yeter MMO yapa yapa Single Player oyuncuyu öldürdünüz, marketler küçük esnafı bitiriyor” tadında şeylerle gelmişlerdi. Haklılar! fazlasıyla haklılar. Sizi bir ekran başında saçma quest zincirleri peşinde koşturup, Call of Duty (Modern Warfare 1 ve 2 diyelim gerisini bende umursamıyorum) gibi oyunların senaryolarından, S.T.A.L.K.E.R. gibi yapımlardan, Last of Us gibi yapımlardan alıkoyuyorlar. Hatta hepsini geçtim, öyle bi memur kafasına bağlıyorsunuz ki sabah iş akşam oyun başında tık tık tık daily quest yapmaktan imanınız gevriyor. Vanilla WoW döneminde işler böyle değildi mesela. Ne değişti? üretkenlikleri mi bitti? Muhtemel. Çünkü yeni bir şey çıkmamaya başladı. (ki bunun göstergesi olarak Heroes of the Storm ardından da Overwatch geldi)

Şimdi baktığımızda ömrümüzü törpüleyen, bizi dünyanın geri kalanında üretilen başka güzelliklerden mahrum bırakan, hele bazı konumlarda üste para verdiğimiz MMORPG’leri sevmemi mi bekliyorsunuz? Zor ya. 10 küsür yıl harcadım, yönettiğim guildlerden tutun girdiğim guildlere kadar insanların iş hayatındaki gibi iki yüzlü, sahtekar olabileceğini gördüm. Arkadan iş çevirebildiklerini gördüm. Oyun oynadığımız süre içinde drama çıkma mevzusunu gördüm. Ve tiksindim bir kez daha. Ha bunda Türkler yüzünden böyle olması da var o ayrı konu (Blyat <3) ama totale baktığımızda “oyun oynuyoruz lan altı üstü” dediğim çok oldu.

Diablo dönemlerimde böyle değildi mesela, tadında güzeldi belki de her şey. Tadı kaçtı bence MMORPG furyasının, b.ku bile çıkmış olabilir hani. 21837123791273 tane MMORPG var ortalıkta. MANYAK MISINIZ OLM ?! BÖYLE İŞ Mİ OLUR diye delirdiğim de oluyor arada. Öte yandan ücretsiz oyun adı altına Steam’i çöpe çeviren Knight Online gibi yapımlar da mevcut (ilk hafta Steam Wallet satışlarında kod bulamamanızın nedeni de KO’nun steam’e dönmüş olması).

Kötü, aptal ve basit oyunlar zamanınızı akabinde de paranızı çalıyor. Siz de mutlu olduğunuzu sanıyorsunuz. Boğaza karşı 2 çay için, vallahi anlayacaksınız beni.

Öte yandan MMORPG için değerli olabilecek yapımlar da var. World of Darkness mesela, ya da olası bir sandbox yapı içinde “open world kavramı diye delirtilmemiş köklere sahip” bir oyun düşünün. The Division örneğin. Bu oyun bizim için kılıçlı Elf ve büyü atan amca konseptinin (klasik MMORPG yapısı işte) dışında şeyler sunacak umuyorum. Destiny oynamadım, pek sevemedim uzay mevzusu diye lakin The Division tam istediğim şey şimdilik. Ve baktığımızda gerçekçi dünyada, olası bir senaryonun parçası olmak güzel. Bana bir hikaye anlatılıyor olması, hikayenin de ön planda olması güzel. Çoğu MMORPG’de hikaye kenarda süs olsun diye vardır. hani masaya koyduğunuz Rayban gözlüğün yanındaki sigara pakedi kadar bile değerli ve önemli değildir.

İşte bütün bunları bir kez daha gözden geçirdik sevgili okur. Öteki yazılarda görüşmek üzere.