GDC Europe 2015 Anketi: Geliştiriciler PC’yi Mobile Tercih Ediyor

<span class="fa fa-user"></span>
İlker Karaş
Haberler
908
0

Game Developers Conference (GDC) Europe, her yıl hazırladığı Avrupa Sektör Anketi’nin üçüncüsünün sonuçlarını açıkladı. Daha önce GDC Europe etkinliğinde bulunmuş olan, Gamasutra.com okuyan ve/veya bu yıl Ağustos ayında gerçekleşecek GDC 2015’e gelmeyi planlayanların yanında Avrupa genelinde oyun sektöründe çalışan 250’den fazla kişinin katılımıyla ortaya çıkan anket sonuçları dikkat çekici bazı eğilimlere ışık tutuyor. Anket hangi platformların daha çekici olduğu, kitle fonlamasına (crowdfunding) dayalı oyun geliştirmeye atfedilen değer ve sanal gerçekliğin (VR) sektörün geneli için ne ifade ettiği gibi konulara Avrupa merkezli bir bakış açısı sunuyor.

UBM Tech Game Network tarafından düzenlenen GDC Avrupa 2015, 3– 4 Ağustos tarihlerinde Almanya Köln’deki Congress-Centrum Ost kongre merkezinde gerçekleştirilecek. GDC Avrupa 2015 hakkındaki en güncel bilgileri almak ve anketin tümünü görmek için gdceurope.com/news/ adresini ziyaret edebilirsiniz.

Ankette Ön Plana Çıkan Noktalar:

PC platformu mobili gerçerek en popüler platform olurken; Xbox One’a ve PlayStation 4’e olan ilgi artıyor

  • Ankete göre Avrupalı oyun geliştiricilerinin en çok ilgi duyduğu platform PC. Ankete katılanların yüzde 62’si hâlihazırda geliştirdikleri oyunların PC’ye çıkacağını belirtiyor.
  • Geliştiricilerin yüzde 50’si, üzerinde çalıştıkları projenin akıllı telefonlara ve tabletlere de geleceğini ifade ederken, yüzde 23’ü PlayStation 4 için bir oyun yaptıklarını, yüzde 20’si ise geliştirmekte oldukları oyunun Xbox One platformuna geleceğini belirtiyor.
  • Ankete katılanların yüzde 46’sı piyasaya çıkan en son oyunlarının PC platformuna çıktığını ifade etmekte. Bunu yüzde 40 ile son oyunlarını mobil platforma çıkardıklarını söyleyenler ve yüzde 16 ile de en son oyunlarını tarayıcılar için çıkardıklarını söyleyenler takip ediyor.
  • Aynı soruya geçen yıl cevap verenlerin yüzde 40’ının en son oyunlarını mobil platformlara ve yalnızca yüzde 38’inin PC platformuna çıkardıklarını göz önünde bulundurunca, bu kayda değer bir değişim olarak karşımıza çıkıyor.
  • Geleceğe bakıldığında ise, PC’nin Avrupa’daki hâkim konumunu koruyacağı söylenebilir. Ankete katılanların yüzde 67’si bir sonraki oyunlarının PC’ye çıkacağını söylerken, yüzde 53’ü mobil cihazları hedefliyor.
  • PlayStation 4 ve Xbox One platformlarına Avrupa’da duyulan ilgi kafa kafaya gidiyor. Anketi cevaplayanların yüzde 34’ü bir sonraki oyunlarının PlayStation 4’e çıkartmayı planladıklarını söylerken, aynı şeyi Xbox One için söyleyenlerin oranı yüzde 33.

 


Avrupalı oyun geliştiricileri Android iOS’a tercih ediyor

 

  • Hangi platforma aktif olarak oyun yaptıkları sorulduğunda katılımcılar, GDC Avrupa Sektör Anketi tarihinde ilk kez Android’i iOS platformuna tercih ettiler. Ankete katılanların yüzde 63’ü Android için oyun geliştirdiklerini ifade ederken, yüzde 57’sinin cevabı iOS oldu. Katılımcıların yüzde 32’si ise şu an mobil platformlara yönelik herhangi bir oyun üzerinde çalışmadıklarını belirtiyor.
  • Kıyaslama yapılacak olursa, geçen yıl anketi cevaplayanların yüzde 67’si aktif olarak iOS için oyun yapmakta olduklarını söylerken, yüzde 62’si Android platformu için oyun geliştirdiklerini ifade etmiş, yüzde 24’ü ise herhangi bir mobil oyun yapmadıklarını belirtmişti.

 


Kitle fonlamasına dayanan oyun geliştirme projeleri ilgi kaybediyor

  • Geçen yıl ankete cevap verenlerin yüzde 6 gibi çok ufak bir kesimi kitle fonlamasıyla geliştirilen bir oyun üzerinde çalıştıklarını söylerken, katılımcıların neredeyse yarısına denk gelen yüzde 42’lik bir kesim, gelecekteki projelerinde kitle fonlamasından faydalanmayı planladıklarını açıklamıştı.
  • Bu yılki anket ise, geçen yıla kıyasla daha az katılımcı, (yüzde 5’ten az) kitle fonlamasından destek alarak oyun geliştirdiklerini ifade etmiş. Bu yöntemle oyun geliştirmeyi planladıklarını söyleyenlerin oranıysa yüzde 34. Anketi cevaplayanlardan birine göre, “Adamakıllı iş senaryolarında, pazarlama ve ürün farkındalığı yaratma haricinde, kitle fonlamasına yer yok.”
  • Bir başka katılımcı ise düşüncelerini şöyle dile getiriyor, “Bence gelişmelerin çok gerisinde kaldık. Şu an kitle fonlama kampanyaları oyun için fon yaratmaktansa oyunun çıkışı öncesi son bir pazarlama hamlesi olarak kullanılmaya daha uygun. Bir oyunun geliştirilme maliyetine dair toplumdaki gerçek dışı beklentiler pazara yarardan çok zarar veriyor.

 


Çoğu Avrupalı geliştirici VR için oyun yapmıyor. Yapanların tercihiyse Oculus Rift

  • Ankete katılanların yüzde 73’ü herhangi bir sanal gerçeklik oyunu üzerinde çalışmadıklarını belirtirken, yüzde 22’si Oculus Rift için çıkacak bir sanal gerçeklik oyunu üzerinde çalıştıklarını söylüyor.
  • Ankete katılanların yüzde 7’si Samsung Gear VR için, yüzde 6’sı ise Sony Morpheus için bir oyun geliştirmekte olduklarını söylüyor. Valve tarafından geliştirilen SteamVR platformunda çıkması beklenen bir oyun geliştirdiklerini söyleyenlerin oranı ise sadece yüzde 3.

 


Avrupalı oyun geliştiricileri açısından en ilgi çekici VR platformları Oculus Rift ve Steam VR

  • SteamVR şu an için çok popüler bir hedef olmasa da birçok Avrupalı geliştirici, bu platformun potansiyelini heyecan verici buluyor. Şu an kendilerini en çok heyecanlandıran VR platformunun hangisi olduğu sorulduğunda, ankete cevap verenlerin yüzde 52’si “Oculus VR” yüzde 38’i ise “SteamVR” cevabını vermiş. Yüzde 30’luk bir kesimse hiçbir platformu heyecan verici bulmuyor.

 


VR oyun geliştiricileri için uzun vadeli, sürdürülebilir bir pazar olacağı düşünülüyor

  • Avrupalı geliştiricilere göre VR gelip geçici bir trend olamanın ötesinde. Ankete katılanların yüzde 71’i VR’ın uzun vadeli ve sürdürülebilir bir pazar olduğuna inanıyor.
  • Katılımcılardan biri düşüncesini, “Bence VR 3 boyutlu oyunculuktaki bir sonraki sıçrama. Fakat, VR fikrini oyunculara geniş çapta pazar talebi yaratacak şekilde sunmamız gerekiyor. Aksi halde VR platformunu ayakta tutmak ve gerçekten şahane bir ürün olması için gereken geliştirmeleri yapmak zor olacak,” diyerek ifade etmiş. Bir başkası ise düşüncelerini, “Bence oyunlar açısından başarılı bir yan pazar olacak ama bir oyun şirketini tek başına ayakta tutabilecek bir pazar olamaz” şeklinde belirtmiş.

 

GDC organizatörleri gelecek yılkı etkinlik öncesinde, bahar ayında benzer bir anket yapmayı planlıyor. Bu yılki ankete katılımın kabaca, % 29’u Almanya’dan, %16’sı İngiltere’den, %12’si Hollanda’dan, %10’u İsveç’ten,%6’sı Finlandiya’dan ve %5’i de İspanya’dan gelirken, Rusya, Norveç ve Polonya gibi diğer ülkelerden ankete katılım daha düşük oldu.

Gamasutra ve GDC, UBM Tech altında faaliyet gösteren kardeş şirketlerdir.